Vow brengt kweekvlees als eerste naar Hongkong
Datum gepubliceerd
Kweekvlees blijft wereldwijd terrein winnen en bereikt nu ook Hongkong. De Australische start-up Vow, gespecialiseerd in de productie van innovatief en duurzaam kweekvlees, introduceert haar producten in een exclusief restaurant in de stad. Hongkong volgt daarmee Singapore, waar Vow eerder dit jaar zijn entree maakte. Met deze introductie zet de regio Azië-Pacific een belangrijke stap in de richting van een duurzamere en ethisch verantwoorde voedselvoorziening.
In Hongkong kunnen inwoners voor het eerst kennismaken met kweekvlees, dankzij de Australische voedingsstart-up Vow. Het gerenommeerde Japanse restaurant The Aubrey, gevestigd in het Mandarin Oriental-hotel, heeft twee bijzondere gerechten op het menu gezet die bereid zijn met kweekvlees van Japanse kwartel, geproduceerd door Vow in Sydney. Met deze lancering is Hongkong de tweede markt waar Vow’s producten, onder de merknaam Forged, beschikbaar zijn. Eerder dit jaar werd het product al geïntroduceerd in Singapore. Volgens George Peppou, medeoprichter en CEO van Vow, heeft het regelgevingskader in Hongkong een sleutelrol gespeeld bij de veilige en succesvolle introductie van kweekvlees.
De gerechten Forged Parfait en Forged Gras zijn innovatieve alternatieven voor traditionele foie gras. Ze worden gedurende 79 dagen geproduceerd uit cellen van de Japanse kwartel in Vow’s faciliteit in Sydney. Met een productiecapaciteit van ongeveer 20.000 liter water per jaar zet Vow een belangrijke stap in het creëren van duurzamere voedingsopties. Foie gras verdwijnt steeds vaker van menu’s vanwege de ethische en milieuproblemen rondom de productie. Vow ziet hierin een kans om consumenten kennis te laten maken met de voordelen van hun producten. Voorlopig werkt het bedrijf exclusief samen met horecagelegenheden, maar op termijn wil het kweekvlees ook beschikbaar maken in supermarkten en via andere verkoopkanalen.
De lancering in Hongkong wordt gezien als een mijlpaal in de opmars van kweekvlees. Mirte Gosker, directeur van het Good Food Institute (GFI) APAC, benadrukt dat deze stap het culinaire potentieel van kweekvlees verder ontsluit. De regio Azië-Pacific speelt hierin een belangrijke rol. In 2022 stegen investeringen in alternatieve eiwitten in deze regio met 43%, tot een totaal van 562 miljoen dollar. Wereldwijd wordt voorspeld dat de jaarlijkse verkoop van kweekvlees tegen 2030 een waarde van 25 miljard dollar kan bereiken. Singapore is al langer een voortrekker op dit gebied en stond in 2020 als eerste land commerciële verkoop van kweekvlees toe. Het eerste product, gekweekte kip van Eat Just, werd daar gelanceerd.
Hongkong volgt nu in deze voetsporen, maar ook andere spelers in de regio blijven niet achter. De Hongkongse start-up Avant Meats richt zich op kweekvis en onderzoekt financieringsmogelijkheden om haar activiteiten in Singapore uit te breiden. Ondertussen neemt in China de interesse in alternatieve eiwitten snel toe. Het land heeft deze technologie zelfs opgenomen in het nationale vijfjarenplan voor landbouwontwikkeling. Grote bedrijven zoals CellX uit Shanghai en de Zuid-Koreaanse SK Group investeren aanzienlijk in deze veelbelovende sector. Deze ontwikkelingen benadrukken dat kweekvlees niet alleen een innovatieve oplossing is voor ethische en milieuproblemen, maar ook een belangrijke groeimarkt vertegenwoordigt met wereldwijde impact.
Bronnen:
https://www.foodmanufacture.co.uk/Article/2024/11/20/Hong-Kong-allows-sale-of-cultivated-meat/